بزرگ اداره اردبیل رهاسازی اردبیل رهاسازی

بزرگ: اداره اردبیل رهاسازی اردبیل رهاسازی پرنده شکاری زیستگاه طبیعی استان اردبیل

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی وام ۲۰۰میلیون تومانی، رونق را به بازار مسکن برمی‌گرداند؟

بازپرداخت اقساط درتوان متقاضیان بایدباشد|وام،سهم کوچکی ازهزینه خریدمسکن درتهران است 

وام ۲۰۰میلیون تومانی، رونق را به بازار مسکن برمی‌گرداند؟

وام ۲۰۰میلیون تومانی، رونق را به بازار مسکن برمی گرداند؟

عبارات مهم : بازار

بازپرداخت اقساط درتوان متقاضیان بایدباشد|وام،سهم کوچکی ازهزینه خریدمسکن درتهران است

با مطرح شدن پیشنهاد زیاد کردن تسهیلات خرید مسکن به 200 میلیون تومان، کارشناسان تاکید دارند پیش از قطعی شدن این تصمیم، باید نقص های فنی در ارتباط با این تسهیلات برطرف شود.

«سقف وام خرید مسکن 200 میلیون تومان می شود» این خبر امیدوارکننده ای است که وزیر راه و شهرسازی در نخستین روز کاری بعد از تعطیلات نوروز 97 به متقاضیان خرید منزل داد. عباس آخوندی اعلام کرد: «پیگیر زیاد کردن سقف وام خرید مسکن هستیم که براساس آن، وام ۱۶۰ میلیون تومانی (تسهیلات زوجین منزل اولی) حداقل به ۲۰۰ میلیون تومان زیاد کردن یابد.»

وام ۲۰۰میلیون تومانی، رونق را به بازار مسکن برمی‌گرداند؟

این اعلام وزیر راه و شهرسازی، ادامه همان سیاستی است که طی سال های گذشته از سوی وی مبنی بر تلاش جهت پوشش حداقل ۵۰ درصدی وام مسکن از هزینه خرید یک آپارتمان مصرفی مورد تاکید قرار داشته هست. زیاد کردن تسهیلات مسکن جهت منزل اولی ها به 160 میلیون تومان نیز به همین جهت بود، ولی رشد یک باره قیمت مسکن از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ به بعد، بازار مسکن را با کم کردن تقاضا روبه رو کرد.

تا پیش از این بازار مسکن خالی از تقاضای سوداگری بود و متقاضیان واقعی در آن حضور داشتند. ولی بعد از زیاد کردن ۱۰ تا ۳۰ درصدی قیمت ها که در بعضی مناطق به ۴۰ درصد می رسید، تسهیلات مسکن تاثیر خود را به تدریج از دست داد؛ تا جایی که حد پوشش دهی بالاترین تسهیلات پرداختی در پایتخت کشور عزیزمان ایران که به سقف ۱۶۰ میلیون تومان می رسید، به حدود نصف میانگین قیمت مسکن رسیده است.

بازپرداخت اقساط درتوان متقاضیان بایدباشد|وام،سهم کوچکی ازهزینه خریدمسکن درتهران است 

معاملات مسکن هم که از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ هر ماهه به طور میانگین ۱۰ درصد زیاد کردن نشان می داد، در اسفندماه رشدی حدود صفر داشت. به عبارتی، رشد قیمت مسکن اثرات نامطلوبی را در این بازار ایجاد کرد.

البته بلافاصله بعد از انتشار این خبر، مدیرعامل بانک مسکن اعلام کرد «اگر سقف تسهیلات خرید مسکن زیاد کردن یافت، بازپرداخت اقساط نیز باید در استطاعت متقاضیان مسکن باشد.»

ابوالقاسم رحیمی انارکی با اشاره به توان مالی متقاضیان عنوان کرد: «موضوعی که جهت اوج بردن سقف تسهیلات خرید مسکن اهمیت دارد، این است که اگر سقف تسهیلات خرید مسکن زیاد کردن یافت، بازپرداخت اقساط نیز در استطاعت متقاضیان مسکن باید باشد.»

وام ۲۰۰میلیون تومانی، رونق را به بازار مسکن برمی‌گرداند؟

در حال حاضر اقساط تسهیلات 80 میلیون تومانی خرید مسکن (خانه اولی ها) با بازپرداخت 12 ساله، ماهانه 938 هزار تومان است و آن گونه که مدیران ارشد بانک مسکن تاکید و اعلام کرده اند، قیمت سود تسهیلات مسکن زیاد از این نمی تواند کم کردن یابد.

کشورهای متفاوت چگونه تسهیلات مسکن می دهند؟

بازپرداخت اقساط درتوان متقاضیان بایدباشد|وام،سهم کوچکی ازهزینه خریدمسکن درتهران است 

بررسی ها از تجربه توسعه بازار تسهیلات رهنی در کشورهای متفاوت نشان می دهد وام های حمایتی خرید مسکن در قالب دو مدل «یارانه بی قید و شرط جهت همه متقاضیان» و «اولویت بخشی به منزل اولی ها» پرداخت می شود.

همچنین بازار تسهیلات رهنی وام های خرید مسکن در کشورهای متفاوت دنیا به دو شکل مشمول یارانه قیمت سود قرار می گیرد؛ به طوری که بعضی دولت ها جهت کم کردن بهای تمام شده است وام مسکن و پایین آوردن هزینه صاحب منزل شدن، همه اقشار متقاضی را تحت پوشش یارانه وام قرار می دهند و بعضی دیگر، از مدل «یارانه هدفمند» استفاده می کنند.

وام ۲۰۰میلیون تومانی، رونق را به بازار مسکن برمی‌گرداند؟

نقص های فنی زیاد کردن تسهیلات خرید مسکن

حال با مطرح شدن پیشنهاد زیاد کردن تسهیلات خرید مسکن به 200 میلیون تومان، کارشناسان تاکید دارند قبل از زیاد کردن سقف تسهیلات خرید مسکن، باید نقص های فنی در ارتباط با این تسهیلات برطرف شود.

در حال حاضر وجود یک نقص فنی در دو شکل «بالا بودن مبلغ سپرده اولیه جهت دریافت وام» و همچنین «طول زمانی پایین جهت بازپرداخت تسهیلات» موجب شده است استفاده از این تسهیلات جهت گروهی از منزل اولی ها غیرممکن شود که کارشناسان معتقدند اصلاح این نقص فنی باید در اولویت قرار بگیرد.

حیدر مستخدمین حسینی، معاون اسبق وزیر اقتصاد در این باره تاکید دارد؛ «درست است اقتصاد ما در طرف عرضه یعنی تولید هم دچار مسئله است که بخشی از آن به رکود ارتباط پیدا می کند؛ ولی بااهمیت ترین توصیه ای که در بخش ساختمان وجود دارد، بحث تقاضا و قدرت خرید است.»

به اعتقاد وی، «تقاضا و قدرت خرید نیز نیاز به درآمد و منابع مالی دارد و در شرایطی که وام مسکن برحسب مبلغ مرتبا زیاد کردن داده شود، ولی به لحاظ زمانی تغییری در آن صورت نگیرد؛ یعنی سقف بازپرداخت در سقف فعلی باقی بماند، به لحاظ اینکه طرف تقاضا و درآمدی که خانوارها در اختیار دارند، کفاف بازپرداخت را نمی دهد و بازپرداخت ماهانه افزون تر می شود، نمی تواند مسئله طرف تقاضا را حل کند.»

به گفته مستخدمین حسینی، «سیاست گذاری ها در سطح کلان باید به گونه ای باشد که قدرت تقاضا نشات گرفته از درآمد خانوارها باشد. یعنی اگر تغییری در مدت وقت بازپرداخت تسهیلات صورت نگیرد، نمی تواند مشمول بر حال افرادی شود که بتوانند از این موقعیت بهره برداری کنند، بنابراین در حیطه اختیار وزارت راه وشهرسازی نیست که درآمد خانوارها را زیاد کردن دهد. وزارت مسکن باید بتواند تولید و نحوه مسکن را با بحث درآمدی جامعه تطبیق دهد و جهت گیری را در سطح کلان کشور در حوزه مسکن ترسیم کند.»

مرتضی عزتی، استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس نیز اعتقاد است: «با توجه به اینکه مبلغ وام تازه زیاد نیست و به افراد خاص تعلق می گیرد و همچنان تعداد بسیاری در صف انتظار دریافت وام باقی می مانند و این سهم کوچکی از هزینه خرید مسکن در پایتخت کشور عزیزمان ایران هست، جهت واحدهای بسیار کوچک تاثیر بین پنج تا ۱۰ درصد هست. این زیاد کردن هم در فصل تابستان و بعد از آن اتفاق خواهد افتاد.»

به گفته وی، «در حال حاضر علی رغم توقع عرضه کنندگان، چون متقاضیان هنوز دسترسی به این وام ندارند فعلا تغییری در قدرت خرید دیده نخواهد شد، به خاص در خصوص مسکن هایی با متراژ اوج رقم پیشنهادی وام تاثیر چندانی بر توان خرید افراد ندارد.»

عزتی تصریح کرد: «وام مسکن ۲۰۰ میلیون تومانی می تواند بر توان خرید زوج های تازه ازدواج کرده و منزل اولی ها و سکنه شهرهای کوچک سهم مختصری در تامین مالی خریداران مسکن ایفا کند.»

واژه های کلیدی: بازار | میلیون | تسهیلات | تسهیلات مسکن | اخبار اقتصادی و بازرگانی


دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs

کتاب زبان اصلی J.R.R

دانلود کتاب لاتین

خرید کتاب لاتین

خرید مانگا

خرید کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از آمازون

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

کتاب روانشناسی به انگلیسی

کتاب زبان اصلی

کتاب خارجی

رفتن به نوار ابزار