بزرگ اداره اردبیل رهاسازی اردبیل رهاسازی

بزرگ: اداره اردبیل رهاسازی اردبیل رهاسازی پرنده شکاری زیستگاه طبیعی استان اردبیل

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

گت بلاگز اخبار اجتماعی مافیای زمین ذلت از منافذ قانونی وارد می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی تبصره‌های لایحه بودجه 97 پیشنهادی را تصویب کردند که اراضی ملی واگذار شده است به افراد که عوض کردن کاربری داده شده است و امک

مافیای زمین ذلت از منافذ قانونی وارد می‌شود

مافیای زمین ذلت از منافذ قانونی وارد می شود

عبارات مهم : ایران

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی تبصره های لایحه بودجه 97 پیشنهادی را تصویب کردند که اراضی ملی واگذار شده است به افراد که عوض کردن کاربری داده شده است و امکان قلع و قمع آن وجود ندارد، به شرط پرداخت قیمت روز در مالکیت افراد باقی می ماند و این گونه به زمین ذلت وجهه قانونی بخشیده شد و بار دیگر به جنگل ها و مراتع کشور عزیزمان ایران چوب حراج زدند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه عصر چهارشنبه 25 بهمن 96 در مجلس با تصویب جز سه بند الحاقی دو تبصره ۱۱ مصوب کردند در صورتی که اراضی که در بندهای یک و دو این بند الحاقی آمده و در جهت اهداف و کاربری تعیین شده است مورد استفاده قرار نگرفته، باید مسترد گردند. اگر این اراضی دارای مستحدثات است و قلع و قمع آن ممکن نباشد باید قیمت آن به قیمت روز به وسیله کمیته ای متشکل از استاندار، مدیرکل دادگستری و مدیرکل وزارتخانه های راه و شهرسازی یا جهادکشاورزی تشکیل و اخذ شده است و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه داری کل کشور واریز شود. این طرح با 131 رای موافق، ۴۰ رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع ۲۰۹ نماینده حاضر در مجلس، به تصویب رسید.

با تصویب یک قانون اشتباه، بار دیگر به جنگل ها و مراتع کشور عزیزمان ایران چوب حراج زده شد و تا زمانی که این بی قانونی ها ادامه دارد یعنی فریاد رسانه ها و حامیان منابع طبیعی و محیط زیست به جایی نرسیده است.

مافیای زمین ذلت از منافذ قانونی وارد می‌شود

و حال پرسش اینجاست، قیمت به قیمت روز؟ آیا اراضی ملی و منابع طبیعی و محیط زیست کشور قیمت دارد؟ به واقع قیمت نابودی محیط زیست چند است؟

در طی هر سال و به وِیژه فصول گرم، اخبار آتش سوزی جنگل های کشور عزیزمان ایران که علت اکثر آنها عامل انسانی است منتشر می شود و از طرفی هر روز مساحت جنگل های کشور عزیزمان ایران کوچک و کوچک تر و بر مساحت بیابان های کشور عزیزمان ایران افزوده می شود و هر لحظه ردپای دخالت های انسانی در تخریب محیط زیست وجود دارد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی تبصره‌های لایحه بودجه 97 پیشنهادی را تصویب کردند که اراضی ملی واگذار شده است به افراد که عوض کردن کاربری داده شده است و امک

جنگل های کشور عزیزمان ایران به عنوان معادن طلای سبز و یکی از گران بهاترین سرمایه های طبیعی کشور در چندین دهه گذشته مورد بهره برداری های بی رویه و خسارت های جبران ناپذیری قرار گرفته هست. جنگل ها زیستگاه های مهمی جهت گونه های گیاهی و جانوری هستند که امروزه قربانی تمدن بشری و صنعتی شدند.

جنگل ها، مراتع، دریا، سواحل، تالاب ها و پناهگاه های حیات وحش، همه از منابع ملی و محیط زیست ارزشمندی هستند که در طی سال های گذشته بخش زیادی از این سرمایه های طبیعی به بهانه های مختلفی مانند دامداری، کشاورزی، گردشگری و ویلاسازی مورد بهره برداری قرار گرفتند. در حالی که کم کردن عرصه های منابع طبیعی و تخریب جنگل ها ضربه بزرگی به حیات گونه های گیاهی و جانوری و حتی زندگی انسان می رساند.

از طرفی با تصویب یک قانون در مجلس، عرصه های منابع ملی و جنگل ها و مراتع به تاراج گذاشته می شود و به زمین ذلت وجهه قانونی می بخشند و از سوی دیگر مسئولان به مناسبت های متفاوت به نهال کاری می پردازند در حالی که سال ها طول می کشد تا این نهال ها جایگزین جنگل های چند صد ساله شوند و این وقت از دست رفته جبران ناپذیر است.

مافیای زمین ذلت از منافذ قانونی وارد می‌شود

*جنگل های کشور عزیزمان ایران تحمل یک چالش تازه را ندارد

«هادی کیا دلیری» مدیر انجمن جنگل بانی کشور عزیزمان ایران در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: جنگل ها و مراتع کشور عزیزمان ایران در طی چند دهه گذشته به شکل های متفاوت زمین ذلت را تجربه کرده ولی متاسفانه امروز نیز این معضل به عناوین متفاوت و با نیت های خیرخواهانه یا سودجویانه ادامه یافته هست، در حالی که جنگل های کشور عزیزمان ایران تحمل یک چالش تازه را ندارد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی تبصره‌های لایحه بودجه 97 پیشنهادی را تصویب کردند که اراضی ملی واگذار شده است به افراد که عوض کردن کاربری داده شده است و امک

وی افزود: مسئولان اراضی ملی را در قالب طرح های متفاوت به افراد واگذار می کنند، ولی بعد از مدتی که به مشکلی برخورد می کنند و از حل آن عاجز هستند تازه متوجه می شوند که کار کارشناسی آن ها اشتباه بوده و در نهایت تلاش می کنند با فروش اراضی ملی به قیمت روز، صورت مسئله را پاک کنند، یعنی با خرج کردن از کیسه منابع طبیعی که متعلق به همه مردم کشور است به ظاهر مسئله را حل می کنند.

*مافیای زمین ذلت از منافذ قانونی وارد می شوند

مافیای زمین ذلت از منافذ قانونی وارد می‌شود

کیا دلیری گفت: زمانی که مافیا شکل می گیرد از منافذ قانونی استفاده کرده و به عرصه های منابع طبیعی تجاوز می کند به همین علت هیچ گاه مافیا را نمی توان دستگیر کرد، لیکن ظاهر کار آنها قانونی است و در واقع تصویب چنین قوانینی هموار کردن راه جهت بعضی افراد متجاوز و سودجو محسوب می شود.

این استاد دانشگاه منابع طبیعی خاطرنشان کرد: این که می گویند اراضی ملی دارای مستحدثات که امکان قلع و قمع آن وجود ندارد به قیمت قیمت روز به فروش می رسد و در مالکیت شخصی باقی می ماند در واقع مصداق بارز زمین ذلت هست، آیا که زمین ذلت به این معنا نیست که یک دامدار یا روستایی دیوار منزل یا حریم زمین خود را یک یا دو متر جابه جا کند، بلکه زمین ذلت و جنگل ذلت در واقع واگذاری عرصه های منابع ملی به شکل های قانونی است که در نهایت به ملک شخصی تبدیل می شود و این گونه بعضی سودجویان منتفع و تمام ملت متضرر می شوند.

وی افزود: بعضی افراد به بهانه اجرای طرح های گردشگری یا کشاورزی، بخشی از اراضی را از منابع طبیعی گرفته ولی آن طرح را طبق تعهد خود اجرا نمی کنند و زمانی که علت مهم واگذاری زمین از میان برداشته می شود باید شرکت منابع طبیعی به صورت خودکار آن اراضی را از ید اختیار مجری طرح خارج کند و به عرصه منابع ملی بازگرداند ولی به علت بعضی خلأهای قانونی متاسفانه شرکت جنگل ها و مراتع کشور با درهای بسته مواجه می شود.

رئیس انجمن جنگل بانی کشور عزیزمان ایران تاکید کرد: درصد بسیار بالایی از طرح های گردشگری و کشاورزی که قرار بوده در اراضی ملی اجرا شود یا اصلا انجام نشده یا شکست خورده و یا بهره وری و کارآیی مورد نیاز را ندارد، و حال پرسش اینجاست آن افرادی که در ابتدا طرح های پیشنهادی را کارشناسی و تصویب می کنند چطور آینده نگری نکردند که موفقیت این طرح ها امکان پذیر نیست و با شکست مواجه می شود؟ چطور با وجود چنین سابقه ای همچنان طرح های تازه دیگری را پیشنهاد می کنند و در چند سال اخیر طرح کشت در اراضی شیب دار مطرح شده است که چه تضمینی وجود دارد این طرح نیز شکست نخورد؟ و هم چنین چه تضمیمی وجود دارد اراضی که تحت عنوان کشت در اراضی شیب دار و به منظور توسعه کشاورزی به افراد واگذار شده است به دست افراد سودجو نیفتد؟ آیا که این طرح جهت افراد سودجو انگیزه ایجاد می کند و زمانی که قوانینی مانند فروش اراضی ملی به قیمت قیمت روز را می بینند به شکل صوری با نیت گرفتن زمین، یک طرح را ارائه می دهند و تصویب می کنند، با این تفکر که چهار یا پنج سال دیگر این اراضی به آن ها بخشیده شود و این کار مصداق بارز زمین ذلت است.

کیا دلیری با اشاره به این که متاسفانه قانونگذار با تصویب این گونه قوانین مسئله افراد را حل می کند و منافع ملی کشور را به خطر می اندازد، گفت: افراد سودجو که قانونمند نیستند و به تعهد خود در قبال اجرای طرح عمل نمی کنند به شکل های متفاوت به محیط زیست دست اندازی کرده و سهم خواهی می کنند و این کار آنها در جامعه تخریب فرهنگی ایجاد می کند لیکن فردی که قانونمند بوده این گونه می پندارد که سرش کلاه رفته است.

*تصویب قانون فروش اراضی ملی، ترویج زمین ذلت است

وی با تاکید بر این که تصویب این قانون در واقع ترویج زمین ذلت هست، خاطرنشان کرد: کمیسیون های تخصصی مجلس پیش از تصویب یک قانون باید با دانشگاهیان، کارشناسان و متخصصان این حوزه صحبت و از ظرفیت آن ها استفاده کنند تا ضریب اشتباه و اشتباه کم کردن یابد، در حالی که اکنون در کمیسیون های تخصصی مجلس بعضی تصمیم های غیرکارشناسی گرفته می شود و ناگهان مردم در عرض یک روز متوجه می شوند قانونی وضع شده است که طبق آن اراضی ملی و منابع طبیعی و میراث ارزشمند مملکت را به افراد حقیقی می بخشند.

این استاد دانشگاه منابع طبیعی اظهار کرد: نمایندگان مجلس اغلب قوانینی را وضع می کنند که پرسشها محلی و منطقه ای خود را حل کنند در حالی که این قوانین تمام مملکت را متاثر می کند.

کیا دلیری یادآور شد: گاهی اوقات یک روستایی ناشیانه به حریم جنگل تجاوز می کند و به سرعت قانون در برابر آن قد علم کرده و وی را جریمه یا مجازات می کند، ولی از سوی دیگر بعضی افراد بسیار هوشمندانه و با ظاهر قانونمند وارد عرصه های منابع ملی می شوند و هیچ دستگاهی نمی تواند از تخلف وی جلوگیری کند که این مشکل، ضعف قانون را نشان می دهد.

*نمایندگان مجلس در محضر مردم استیضاح شوند

وی با بیان این که عرصه های منابع ملی انفال عمومی محسوب می شود و اجازه ندارند که این اراضی را به یک شخص ببخشند و یا بفروشند، تاکید کرد: حتما نباید هر لحظه وزیران استیضاح شوند بلکه گاهی اوقات مورد نیاز است نمایندگان مجلس در محضر مردم استیضاح شوند و بابت قانونی که وضع کردند به افکار عمومی پاسخ دهند. نماینده مجلس وظیفه دارد که حرف های کارشناسان، متخصصان و دانشگاهیان را بشنود و پذیرا باشد لیکن نماینده همه ملت کشور عزیزمان ایران هستند نه نماینده یک قشر خاص که فقط چند درصد جامعه را تشکیل می دهند.

رئیس انجمن جنگل بانی کشور عزیزمان ایران خاطرنشان کرد: زمانی که در مصوبه این طرح مجلس ذکر شده است اراضی عوض کردن کاربری داده شده است که قلع و قمع آنها امکان پذیر نیست به فروش می رسد، این امکان پذیر نبودن یعنی ضعف قانون که نمی توانند عرصه های منابع ملی را از افراد متجاوز و متخلف بعد بگیرند که همه این پرسشها به ضعف مدیریتی برمی گردد.

*پاداش به جای جریمه جهت متخلفان متجاوز به عرصه های ملی

کیا دلیری گفت: زمین را جهت اجرای طرح به فردی واگذار کردند و بعد از مدتی مجری طرح به تعهد خود عمل نکرده ولی زمین را به آن می فروشند که این عنوان در هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد، ولی متاسفانه در کشور عزیزمان ایران جایگزین این که فرد متخلف را جریمه و تنبیه کنند برعکس به متخلف جایزه می دهند و ملت را تنبیه می کنند.

این استاد دانشگاه منابع طبیعی به ایسنا گفت: محیط زیست از منابع آب، هوا، خاک و جنگل تشکیل می شود که همه این منابع در سراسر دنیا به دلایل متفاوت طبیعی و غیرطبیعی دچار مسئله شده است است و فعالیت ها و دخالت های انسانی این مسئله را شدت یافتن می کند ولی در کشورهایی مانند کشور عزیزمان ایران که با وجود اقلیم 93 درصد خشک و نیمه خشک در شرایط جغرافیایی خاصی قرار دارند و هم چنین به عنوان یک کشور در حال توسعه می خواهد به سرعت به توسعه دست یابد و از طرفی زیاد کردن جمعیت، تامین نیازهای مردم و توجه به پرسشها فرهنگی، فشار مضاعفی را بر اکوسیستم کشور وارد کرده است.

وی ادامه داد: کاملا اثرات این فشار بر اکوسیستم جنگل های کشور عزیزمان ایران مشهود است که به سرعت از سطوح و کیفیت محیط زیست کاسته می شود و جنگل ها از درون مورد بهره برداری های بی رویه و قاچاق چوب و از بیرون نیز مورد تعرض متجاوزان عرصه های منابع ملی، طرح های عمرانی ناپایدار و غیرکارشناسی، سدسازی، بزرگراه سازی و بزرگراه ها قرار می گیرند که همه این موارد دست به دست هم دادند تا فشار مضاعفی به اکوسیستم جنگل ها وارد کنند و از طرفی بهره برداری از جنگل ها را به حد استثمار کشانده است و این اکوسیستم ها توان پایداری و حفاظت خود را از دست داده و به سمت زوال رفته است که اگر همین روند ادامه پیدا کند آینده نگری می شود در آینده بسیار نزدیک جنگل های شمال و نیز رشته کوه زاگرس نابود شود.

*جنگل های شمال به لحاظ کیفی و کمی به نصف رسید

رئیس انجمن جنگل بانی کشور عزیزمان ایران با بیان این که در حال حاضر جنگل های شمال به لحاظ کیفی و کمی به نصف رسیده و طبق آمار به دست آمده حدود 42 درصد جنگل های شمال رو به قهقراست، افزود: اکوسیستم های کشور عزیزمان ایران از چالش اشباع شده است و دیگر جایی جهت اشتباه بعدی وجود ندارد و هر چالشی به محیط زیست و جنگل های کشور عزیزمان ایران وارد شود کاملا از هم می پاشد و باید خیلی مواظب باشیم آیا که برگشت پذیری جنگل یا امکان پذیر نیست و یا بسیار سخت است.

کیا دلیری گفت: هر لحظه گفته می شود که پیشگیری بهتر و ساده تر از درمان است ولی زمانی که مسئولان کار ساده را نتوانستند انجام دهند و از تخریب جنگل و تالاب ها جلوگیری کنند اکنون مدعی هستند که می توانند آنها را دوباره احیا کنند، در حالی که باید واقعیت را بپذیریم، لیکن تا دغدغه محیط زیست را درک نکنیم به راه حل درست و عملی دست نمی یابیم.

وی افزود: نمی توان یک اکوسیستم چند میلیون ساله را به آسانی با درختکاری احیا کرد لیکن علاوه بر درخت، تمام عنصرهای این بخش از جنگل از بین رفته است و صرفا با درختکاری ترمیم آن غیرممکن است.

کیا دلیری تصریح کرد: پرسشها زیست محیطی کشور عزیزمان ایران بحرانی شده است است آیا که آن قدر به محیط زیست نپرداختند تا در نهایت بحران محیط زیست گریبان کشور عزیزمان ایران را گرفت یعنی منابع ملی و طبیعی که می توانست به عنوان وقت تلقی شود امروز به ترساندن تبدیل شدند.

*اکوسیستم ها در محیط زیست وظیفه عملکرد پشتیبان زندگی را بر عهده دارند

«نصرت اله صفاییان» عضو هیات علمی منابع طبیعی دانشگاه مازندران در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: نه تنها جنگل های عوض کردن کاربری داده شده است بلکه تالاب ها، مراتع، اراضی ملی و منابع طبیعی متعلق به همه ملت کشور عزیزمان ایران است و به علاوه این که اکوسیستم ها وظیفه عملکرد پشتیبان زندگی را بر عهده دارند که از چشم ها پنهان هست، به طور مثال وظیفه مهم یک تالاب ذخیره سازی آب، تولید اکسیژن و تامین ماوا و محل زندگی جهت آبزیان و جانوران است.

وی با این که اغلب مردم فقط عملکرد پیشه وری جنگل ها و مراتع را می بینند، افزود: نمایندگانی که به تصویب قانون فروش اراضی ملی دارای مستحدثات که امکان قلع و قمع آن وجود ندارد رای مثبت دادند فقط عملکرد ظاهری پیشه وری اکوسیستم ها را می بینند و به این عنوان توجه ندارند که عملکرد پشتیبان زندگی جهت نسل های آینده انسان ها بسیار مهم است.

صفاییان با تاکید بر این که با تصویب فروش اراضی ملی کاملا مخالفم، خاطرنشان کرد: زمانی که اراضی ملی به مالکیت شخصی تبدیل شود جنگل ها و مراتع مورد بهره برداری بی رویه قرار گرفته و رو به زوال می رود و با تخریب جنگل ها مکان زیست موجودات زنده نابود می شود.

*تخریب جنگل ها، تراژدی عامه

این استاد دانشگاه گفت: تخریب جنگل ها و نابودی اکوسیستم های محیط زیست در واقع تراژدی عامه محسوب می شود، آیا که یک نفر از سهم همه ملت سوءاستفاده کرده است و حتی مرتعداری که بیش از ظرفیت مرتع استفاده می کند حق مردم را ضایع می کند، یعنی تا جایی که قانون و عملکرد پیشه وری مرتع اجازه می دهد می تواند استفاده کند و بیش از آن از سهم مردم برداشت می کند و بهره برداری بی رویه و تخریب مرتع و جنگل در واقع نادیده گرفتن حق عموم جامعه است.

وی افزود: افرادی که به هر شکل و بهانه ای جنگل را عوض کردن کاربری دادند حتی جهت رونق گردشگری و کشاورزی در واقع دست خود را در جیب مردم کردند و سرمایه طبیعی مردم امروز و نسل آینده را تصاحب کردند و به همین علت قانون گذار نباید اجازه دهد یک نفر سهم همه ملت را به نام خود بزند.

این عضو هیات علمی منابع طبیعی دانشگاه مازندران اظهار کرد: معایب اجرای طرح فروش اراضی ملی این است که سطح اکوسیستم ها مشمول بر جنگل و مرتع کاسته می شود و از آنجایی که وظیفه مهم اکوسیستم جنگلی عملکرد پشتیبان زندگی یعنی تولید اکسیژن، حفاظت از خاک ، تغذیه آب های زیرزمینی و پناهگاه حیات وحش و چشم اندازهای قشنگ جهت انسان هاست، فروش عرصه های ملی به مرور وقت به اکوسیستم کشور و زندگی مردم زیان جبران ناپذیری می رساند.

*برای جنگل و مرتع هیچ قیمتی نمی توان گذاشت

صفاییان بیان کرد: جهت اراضی مرتع و جنگل به عنوان ثروت ملی هیچ قیمتی نمی توان گذاشت و اگر فردی جنگل را به ملک شخصی خود تبدیل کند این اکوسیستم باارزش را از بین می برد و از طرفی جنگل و مرتع مسکن حیات وحش است به همین علت نمی توان جهت آن قیمتی گذاشت و پرسش اینجاست که چگونه و به چه حقی می خواهند به همین راحتی محل ماوای حیات وحش را به اشخاص حقیقی بفروشند؟

وی افزود: وجب به وجب جنگل، مرتع و تالاب متعلق به همه مردم کشور عزیزمان ایران است و اگر افرادی مانند دامداران، گالش ها و جنگل نشینان حق استفاده از عملکرد پیشه وری مرتع و جنگل را دارند باید در چهارچوب سهم خود استفاده کنند، نه این که این اراضی را قطعه بندی کرده و به فروش برسانند و یا جایگزین 100 راس دام، هزار راس دام را جهت آیا به مرتع بیاورند و بگویند از آنجایی که باید غذای مردم کشور تامین شود بعد این حق را داریم که بیش از ظرفیت پیشه وری مرتع استفاده کنیم.

*توسعه گردشگری و کشاورزی به چه قیمتی؟ به قیمت نابودی منابع طبیعی؟

این عضو هیات علمی منابع طبیعی دانشگاه مازندران خاطرنشان کرد: دانشگاهیان و متخصصان منابع طبیعی و محیط زیست نیز دوست دارند که گردشگری و کشاورزی رونق پیدا کند ولی به چه قیمتی؟ به قیمت نابودی منابع طبیعی؟ در حالی که حقیقت چیز دیگری است بعضی به بهانه اجرای طرح های گردشگری و کشاورزی، از این وقت سوءاستفاده و زمین ذلت کرده و آن عرصه منابع ملی را به ملک شخصی خود تبدیل می کنند.

صفاییان گفت: بخش زیادی از سواحل دریای مازندران با ویلاسازی ها و پلاژهای شخصی تبدیل به ملک شخصی شده است و عموم جامعه فقط می توانند بخش محدودی از سواحل را استفاده کنند و به تماشای دریا بپردازند.

وی بیان کرد: متاسفانه نمایندگان مجلس در هنگام تصویب یک طرح راجع به منابع طبیعی و محیط زیست فقط به سه یا چهار سال آینده نگاه می کنند، در حالی که دانشگاهیان و کارشناسان منابع طبیعی به چشم انداز 100 سال و حتی هزار سال آینده توجه دارند و اگر همین روند تخریبی جهت جنگل ها و مراتع کشور ادامه پیدا کند قطعا زندگی نسل آینده در خطر است.

صفاییان تصریح کرد: متاسفانه بعضی از مسئولان متوجه نیستند که کشور عزیزمان ایران در زمینه آب در چه اوضاع بحرانی واقع شده است است و حتی یک وجب از جنگل و مرتع را نباید از دست داد در حالی که هر روز تحت عنوان توسعه، اراضی ملی و جنگل ها را تخریب می کنند.

واژه های کلیدی: ایران | طبیعی | قانون | منابع | قانونی | اخبار اجتماعی


دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs

کتاب زبان اصلی J.R.R

دانلود کتاب لاتین

خرید کتاب لاتین

خرید مانگا

خرید کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از آمازون

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

کتاب روانشناسی به انگلیسی

کتاب زبان اصلی

کتاب خارجی

رفتن به نوار ابزار